Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky

13
ladem
2009

Výzva „Vytiskněte se“

Lidé web nečtou, ale prohlíží. Pokud si chci pozorně přečíst článek, musím si jej vytisknout. Ať už jde o odborný text nebo lehké čtivo. Na obrazovce prostě pozornost neudržím. Jen text přenesený na papír si mohu vychutnat, třeba v posteli, ve vaně, na záchodě, cestou vlakem či autobusem, tramvají aj šalinó. A po přečtení papír zahodím.

Jenže blogéři házejí tiskárnám klacky pod stojany.

Tisknutelný web aby člověk pohledal. Nebudu tu trousit odkazy na odstrašující případy, protože odstrašující jsou skoro všechny stránky. A ty co nejsou odstrašující, tak jsou alespoň nedokonalé. Dá se to přitom pochopit – jedinou stránku, kterou si blogér nikdy nevytiskne, je ta jeho vlastní. A tak mnohdy ani netuší, jak úspěšně se všem pokusům o tisk brání. Vyzývám proto všechny:

Udělejme web tisknutelnější

Stránka by měla na dobře patrném místě obsahovat odkaz na tisk, nejlépe s popiskem „Vytisknout stránku“ a piktogramem tiskárny. Jestli vytvoříte speciální tiskovou verzi stránky nebo použijete tiskový CSS styl, záleží na vás, tady se preference laických a zdatných uživatelů rozcházejí. Jejich cíl je však stejný – dostat z tiskárny dobře čitelnou a zformátovanou verzi vašeho literárního skvostu. To znamená:

  • vyhoďte vše, co na stránce být nemusí: postranní panel nebo patička je mi ve vaně platná jak plešatýmu hřeben
  • v hlavičce však ponechte název stránky: když článků tisknu víc, ať vím, odkud jsou
  • odstraňte grafiku a reklamy: barva do tiskárny stojí těžký love, víme?
  • nechte text plynout po celé šířce stránky: nechci tisknout úzkou nudli na 10 stránek, šetřím papírem
  • myslím vážně po CELÉ šířce: nevíte, jak je má A4 široká, tisknu často se zmenšením na 70 %
  • písmo musí být černé: tmavé písmo není při nižší kvalitě tisku čitelné, jen 100% černé je 100% ostré (nezapomeňte černě nastylovat i kotvy)

A to nejdůležitější nakonec:

  • stránku si sami vytiskněte: z pouhého náhledu před tiskem totiž řadu nedostatků neodhalíte. Vážně!

Tisknutelný neboli print-friendy web vám zajistí mnohem větší přízeň čtenářů. Jistý blogér píše zajímavé dlouhé články, které bych si rád přečetl třeba na oné místnosti, ale než jeho vzpurnou stránku zkrotím do tisknutelné podoby, je hento už v zatáčce a čas se neúprosně krátí. Označit, Ctrl-C … sevřené půlky a přešlapování, než nastartuje Word … uff … ne, tentokrát to opět nestihnu. Blogéra proto nečtu.

Šiřte prosím myšlenku print-friendly webů. Chraňte naše lesy. A vytiskněte se!

napsáno 13. 1. 2009 | shlédnuto 11313x | nahoru

Komentáře RSS 2.0 komentářů » přidat

avatar

#1 starenka http://www.starenka.net nový

To stihas jeste nez bezis tisknout? Ja tisknu maximalne pulku. Jednu na druhou.

Posláno 13. 1. 2009 v 1.38 | Odpovědět
Na komentář reagoval [4] Aleš Roubíček
avatar

#2 Bzuk nový

Parádní článek, nikdy mě tahle problematika ani nenapadla.

Posláno 13. 1. 2009 v 1.45 | Odpovědět
avatar

#3 Petr Brádler http://munio.cz/ nový

Stejné anebo alespoň obdobné CSS pravidla by se daly použít i pro mobilní prohlížení. Alespoň já to tak dělám a weby, které mi takový text nabídnou se čtou mnohem lépe.

Viz. http://munio.cz/…vem-designu/

Posláno 13. 1. 2009 v 6.25 | Odpovědět
avatar

#4 Aleš Roubíček http://rarous.net/ nový

Zrovna nedávno jsem si říkal, že jsem vlastně tisk vůbec neřešil… No, podívám se tedy na to :)

#1 starenka: Škoda, že tam nemáš interpunkci…

Posláno 13. 1. 2009 v 6.26 | Odpovědět
avatar

#5 Pavel Železný http://www.fireflynet.cz nový

Problematika tisknutelného webu je výrazně složitější.

Už jste třeba přemýšleli o tom, jak vypadá odkaz typu „více info zde“ po vytištění.

Mimo jiné i touto problematikou jsem se zaobíral při tvorbě stránek Útulku pro opuštěná zvířata a odchyt a výsledek posuďte sami.

Posláno 13. 1. 2009 v 8.29 | Odpovědět

#6 Martin Malý http://www.misantrop.info nový

Chystám se na to, že bych rovnou odzkoušel tohle

Posláno 13. 1. 2009 v 8.46 | Odpovědět
avatar

#7 pixy nový

Neposlouchejte ho! Přece nebudete poslouchat podivína, co neumí číst z obrazovky? Dělejte weby co nejvíc NETISKNUTELNÉ! Každá stránka, která jde vytisknout, zabije jeden stromeček!

Web, který nejde vytisknout, chrání naše lesy!

Posláno 13. 1. 2009 v 9.37 | Odpovědět
Na komentář reagoval [28] David Grudl
avatar

#8 HeWeR http://www.skladanka.com nový

Máš nějáký seriózní důvod, proč dávat na stránku JavaScriptový odkaz na „Tisk“? O.o Já sem si vždycky myslel, že se jedná o zbytečnost.

Vždyť je to akce browseru – taky na web nedáváme „zavřít stránku“ apod. (i když bychom teoreticky mohli).

Posláno 13. 1. 2009 v 9.50 | Odpovědět
Na komentář reagoval [13] Maxell

#9 Jakub Vrána http://php.vrana.cz nový

Alternativou pro ty, kteří dokážou číst bez papíru, je brát si na záchod notebook.

Posláno 13. 1. 2009 v 10.07 | Odpovědět
Na komentář reagoval [11] Aleš Roubíček
avatar

#10 Honza M. http://www.janmarek.net/ nový

No a na ty vytisknuté stránky by se aspoň mělo přidat, že se maj dát do sběru ;-)

Posláno 13. 1. 2009 v 10.13 | Odpovědět
avatar

#11 Aleš Roubíček http://rarous.net/ nový

#9 Jakub Vrána: Jenže tím se pak nemůžeš případně utřít a vyjádřit tak svodbodně svůj názor, co si o autorovu článku myslíš ;)

Posláno 13. 1. 2009 v 10.18 | Odpovědět
Na komentář reagoval [14] mare
avatar

#12 Maxell http://blog.maxell-cz.cz nový

Tiskový styl by měl být u každého webu, to by měl dělat kodér. Realita je samozřejmě jiná, je to něco jako práce navíc, která není zvlášť placená :)
A u blogů, které si každej dělá sám, je to už úplně zanedbávaný :-)

Posláno 13. 1. 2009 v 10.26 | Odpovědět
avatar

#13 Maxell http://blog.maxell-cz.cz nový

#8 HeWeR: Divil by ses, kolik lidí nezná tisk stránky :) Těm takový odkaz výrazně ulehčí život. Je to otázka použitelnosti :)

Posláno 13. 1. 2009 v 10.28 | Odpovědět
avatar

#14 mare http://www.bikenews.cz nový

#11 Aleš Roubíček: určitě by se našel nějaký výrobce usb doplňku :)

Posláno 13. 1. 2009 v 10.41 | Odpovědět
avatar

#15 J.Č. http://jizni-svah.blogspot.cz nový

Dík za tenhle post. Alespoň jsem zjistil, že Blogger v kombinaci s Firefoxem tiskne kvůli jakémusi bugu jen první stránku a mohl si to opravit :)

Posláno 13. 1. 2009 v 11.02 | Odpovědět

#16 Messa nový

Ahoj, občas si nějakou webovou stránku vytisknu. Když se to ale vytiskne na celou šířku A4 a třeba ještě k tomu malým písmem, nedá se to číst – je to hnusné a také, než dojdu na konec řádku, ztratím jeho začátek. Vážně chceš, aby text byl po celé šířce papíru?

Já si myslím, že u tiskových stylů by často nebylo špatné použití více sloupců nebo tak něco, pak by to na celou šířku bylo v pohodě. A když ne více sloupců, tak raději obětuji papír navíc pro větší okraje.

Posláno 13. 1. 2009 v 11.38 | Odpovědět
avatar

#17 Homer http://splavek.blogspot.com nový

Vytisknul jsem si tenhle článek. Obrázky u komentářů se mi vytiskly barevně, zcela v rozporu s výzvou „Vytiskněte se“. Barva do tiskárny stojí těžký love, víme?

Posláno 13. 1. 2009 v 11.53 | Odpovědět

#18 piler nový

Taktiez si tlacievam dokumentaciu z nette.php a dost mi vadi, ze najskor mam 2 strany iba menu a az potom zacina dokomuntacia. Dal by sa print style upravit? Dik ;)

Posláno 13. 1. 2009 ve 12.21 | Odpovědět
avatar

#19 Roman http://www.c64.sk nový

#5 vyborne!

Posláno 13. 1. 2009 ve 12.25 | Odpovědět
avatar

#20 mutant http://www.c64.sk nový

Wow to skloňovanie „mutante je-li to možné, piš prosím s diakritikou“… (jana) „Jano je-li to možné, piš prosím s diakritikou..“ je čačané. Mňam.

Posláno 13. 1. 2009 ve 12.27 | Odpovědět
avatar

#21 Miroslav Juhos http://www.rezatyrakety.cz nový

Na svém blogu http://www.rezatyrakety.cz/blues/ si myslím, že mám jakžtakž připravený styl pro tisk.
Jenže uživatelé internetu, jak často zjišťuji, jsou často naučeni na to, že stránka obsahuje tlačítko Tisk, které otevře tiskovou, černobílou verzi. Tudíž dát rovnou Tisk v menu prohlížeče je ani nenapadne.
Tudíž hledám šikovný nápad, jak uživatele upozornit na tuto možnost, případně jak mu ten tisk podstrčit (zatím mne napadlo tlačítko Tisk otvírající dialog Tisk pomocí Javascriptu).

Posláno 13. 1. 2009 ve 14.05 | Odpovědět
Na komentář reagoval [27] Ginnex
avatar

#22 Dundee http://blog.milde.cz nový

Pravda, pravda. Tisk na mém blogísku je také jen tak lehce ošolíchaný.

Posláno 13. 1. 2009 ve 14.15 | Odpovědět
avatar

#23 Rado http://vtipy.netroof.eu/ nový

Taktiež sa snažím upravovať stránky aj pre tisk aspoň do takej miery, aby to bolo použiteľné.

Ale zase všetko tlačiť na papier (kvôli testovaniu) je zbytočné. Vcelku si vystačím s náhľadom a prípadným tiskom do PDF cez PDFcreator, kde oproti tisku na papier nebol žiaden rozdiel.

Posláno 13. 1. 2009 ve 14.35 | Odpovědět
avatar

#24 Cayman http://caymanislander.blogspot.com nový

Nesmysl! Web stránky nejsou od toho, aby se tiskly a optimalizace blogů „pro tiskárny“ je jen ztráta času!

Viz nahoře – Web, který nejde vytisknout, chrání naše lesy!

Jestli potřebuješ čtení pro dobré sraní, tak si vem MF, HN nebo Blesk ;-)

Posláno 13. 1. 2009 v 15.28 | Odpovědět
Na komentář reagoval [32] Randy Hartman
avatar

#25 janina http://absolutne-nanic.net nový

delat tisknutelnej web je naprostej nesmysl, pokud chces produkovat neco, co ma byt primarne vytisteno, musi to mit ponekud jinou uroven a pak se tomu rika kniha.

pokud si skutecne vsichni tisknou vsechny ty srac*y, kterych je plnej internet, tak potes koste a sbohem, planeto [a ne, nejsem ekolog ani nahodou]

Posláno 13. 1. 2009 v 15.51 | Odpovědět
Na komentář reagoval [44] Mameluck
avatar

#26 ondrg http://itty.cz/ nový

Dobrý nápad! Stačilo úpravě tiskového stylu věnovat trochu času a výsledek je hned o poznázní lepší :-)

Asi občas neškodí si vytisknout nějaký webový článek, ale nepřeháněl bych to :-D

Posláno 13. 1. 2009 v 16.21 | Odpovědět
avatar

#27 Ginnex nový

#21 Miroslav Juhos: Pokud ti jde o to, předhodit uživatelovi po tlačítka tisk jen náhled stránky a máš jen css, tak se na něj jednoduše pomocí JS přepni.

Posláno 13. 1. 2009 v 17.07 | Odpovědět
avatar

#28 David Grudl http://davidgrudl.com nový

#7 pixy: Souhlasím, jenže je třeba dodat, že stránka bez tiskového stylu zabije celý borový háj a půl náplně s barvou.

Tudíž má iniciativa je ryze ekologická a ekonomická.

Posláno 13. 1. 2009 v 17.28 | Odpovědět
Na komentář reagoval [29] pixy [32] Randy Hartman
avatar

#29 pixy nový

#28 David Grudl: Tys to nepochopil. Já nechci nedělat tisknutelné stránky. Já chci dělat netisknutelné stránky! Jakože nevytiskneš ani fuf. Ani stromeček, ani větvička, ani kapička náplně. Víš?

Posláno 13. 1. 2009 v 17.50 | Odpovědět
Na komentář reagoval [31] David Grudl
avatar

#30 Tomik http://tomik.jmx.cz nový

Mě pomáhá, pokud si musím tisknout web bez tiskového stylu si pomocí webdeveloper toolbaru skrýt styly (otázka jedné klávesové zkratky) a případně, je-li to nutné ve Firebug skrýt ty boxy, které nechci tisknout, je to sice trochu delší postup, ale už to mám zažité jako rutinu – trvá mi to několik málo sekund. Což se dá pak ještě stihnout na ten záchod doběhnout. Většinou.

Jinak OT:
[15063] Omlouvám se, trochu mě zlobí Firefox.. prosím o smazání.

Posláno 13. 1. 2009 ve 20.50 | Odpovědět
avatar

#31 David Grudl http://davidgrudl.com nový

#29 pixy: ale to je geniální nápad!

A rovnou nabízím instantní řešení:

Verze optimalizovaná pro HTML:

<link rel="stylesheet" media="print" type="text/css"
  href="http://www.latrine.cz/skins/green-print.css">

Verze optimalizovaná pro XHTML:

<link rel="stylesheet" media="print" type="text/css"
  href="http://www.latrine.cz/skins/green-print.css" />
Posláno 13. 1. 2009 ve 20.55 | Odpovědět
avatar

#32 Randy Hartman nový

Jak je vůbec možné, že někteří vývojáři úplně opomíjejí styly pro tisk? Když toto je úplný základ.

#24 Cayman: Naopak, spousta uživatelů zcela jistě ocení možnost tisku. Ať už se jedná o jízdní řády, rozvrhy, recenze a v neposlední řadě i články.

Pokud si myslíš, že optimalizace webů „pro tiskárny“ je jen ztráta času, tak běž dělat něco jiného.

#28 David Grudl: Ano, to souhlasím.

Posláno 14. 1. 2009 v 0.58 | Odpovědět
Na komentář reagoval [34] Cayman
avatar

#33 VfB http://vfb.bloguje.cz nový

když už řešíte tisk u blogů, možná by bylo na pováženou, zda tisknout také diskusi a popřípadě, zda nějak neudělat tisk diskusí extra (aby byla možnost vytisknout čláek, diskusi nebo úplně ideálně ještě oboje)

Posláno 14. 1. 2009 v 7.18 | Odpovědět
avatar

#34 Cayman http://caymanislander.blogspot.com nový

#32 Randy Hartman: „…opomíjejí styly pro tisk? Když toto je úplný základ.“

Jen bych se zeptal, čeho je to „úplný základ“? Tisk je dle tebe základ každé Web prezentace nebo příspěvku na něčím blogu? To si snad děláš „kozy“?!

Blog je přece internetové médium a jako takové patří na Web, tj. do okna prohlížeče. Jestli někdo nemá nic na čtení na WC, tak to přece není důvod, aby všichni optimalizovali Web stránky pro tisk.

Něco jiného je samozřejmě, jestli chceš Web aplikaci, která umožňuje i tisk výstupních sestav (faktury, etc), ale tady bylo jasně požadováno, že bloggeři mají být tisknutelní. PROČ?

Na to říkám, jediné: Nasrat! Jestli chceš čtení na WC, tak si ho zařiď sám a neopruzuj :-)))

Posláno 14. 1. 2009 v 17.49 | Odpovědět
avatar

#35 Cayman http://caymanislander.blogspot.com nový

OT: Musím pochválit dokonalý komentářový systém tady, naprosto něco jedinečného. K tomu ještě ta možnost si něco tisknout, no prostě balada :-)

Ať se daří!

Posláno 14. 1. 2009 v 17.54 | Odpovědět
avatar

#36 Kenn http://opicinoviny.cz nový

Pěkný článek k pobavení a zamyšlení zároveň. V životě by mě nenapadlo, že by si někdo chtěl moje kydy vytisknout, ale něco na tom přeci jen bude a když už nic, alespoň si zkusím udělat tisknutelný web.

Posláno 14. 1. 2009 v 18.39 | Odpovědět

#37 johny nový

taky jste dali náhled téhle stránky, aby jste zjistili, jestli autor „nešulí“?
btw., když jsme u toho záchodu to by bylo něco mít k inkoustovce podavač na toaleťáky – každý výtisk využít hnedle nadvakrát a ani stromek nazmar. už to běžím zadat do googlu

Posláno 14. 1. 2009 ve 23.01 | Odpovědět
Na komentář reagoval [40] fim
avatar

#38 pangi http://henten.net nový

Skúsil som si teda tento článok vytlačiť. Naštastie do PDF, inak by na sedem strán nezaujímavých komentárov padli štyri stromčeky..

Posláno 17. 1. 2009 ve 13.03 | Odpovědět
avatar

#39 Tonda http://blog.antonindanek.cz/ nový

Pro tisk jsem se při tvorbě blogu snažil styl napsat, ale ještě by potřeboval trochu doladit.

Jeden článek jsem teď opravdu na tvůj tip vytisknul a jde to, čili detaily odkládám vesele dál. :)

Styl pro ekologický tisk je super nápad! :)

Posláno 18. 1. 2009 v 16.33 | Odpovědět
avatar

#40 fim http://www.fimaudio.info nový

#37 johny: Výborný nápad. Má jen jednu mušku, kterou jsi nezmínil – nutnost velmi DOKONALE voděodolného inkoustu.

Posláno 21. 1. 2009 v 19.13 | Odpovědět
Na komentář reagoval [45] Mameluck

#41 developer http://developer.xf.cz nový

Hm, taky jsem si vytisknul do PDF a musim říct, že hezký, jen to kazí úplně dole nadpis „Zanechat komentář“, který je zaprvé úplně zbytečný a za druhé pod ním už nic není, tak úůsobí vytrženě z kontextu.

Posláno 22. 1. 2009 ve 22.02 | Odpovědět
avatar

#42 Fred nový

Mnozí nevědí, že mají možnost stránky tisknout, natož náhled tisku, proto nejenže dávam na weby js odkaz Tisk , ale i náhled na tisk. http://jdem.cz/av2k4

Posláno 30. 1. 2009 v 8.44 | Odpovědět
avatar

#43 Rape http://crackers.cz nový

Tisknout si články na záchod nebo do vany je podle mě zbytečnost, když už jsem doma, tak si většinou něco na čtení najdu… Přínosnější je to do vlaku :-P

Posláno 26. 2. 2009 v 19.22 | Odpovědět

#44 Mameluck nový

#25 janina: Když dělám aplikaci, z které mi mají lézt faktury nebo objednávky, asi by bylo dobré mít možnost si je vytisknout, ne?

Posláno 27. 4. 2009 ve 14.54 | Odpovědět

#45 Mameluck nový

#40 fim: to už dneska není žádný problém…

Posláno 27. 4. 2009 ve 14.55 | Odpovědět
avatar

#46 Carl114 http://carl114.gigafun.cz/ nový

Pěkný článek. Příjemně se čte. Rozhodl jsem se, že si zkusím svůj blog vytisknout. Zapojuji tiskárnu do zásuvky … a je to. Už něco leze.

Oops. Mám tu adresu na můj blog, pěkné menu a naprosto důležitou reklamu od Google. Článek na 8 stránek. S tím bych měl něco dělat. Při příštím designu zkusím něco vymyslet. Díky.

Posláno 6. 6. 2009 ve 20.16 | Odpovědět
avatar

#47 Miloš Němec http://www.milosnemec.cz nový

Prošel jsem asi třicet nejvýznamnějších světových blogů. Naprostá většina nedisponuje odkazem na tisk, i když tiskové styly (byť mizerné) mají. Udělal jsem si malý výzkum v okruhu svých známých a zjistil, že nevidí-li na stránce odkaz na tisk, automaticky obsah kopírují do Wordu. Teď jde o to, jestli jsou zahraniční uživatelé zkušenější, blogy blbě udělané, nebo uživatelé obsah prostě netisknou.

Posláno 23. 1. 2011 v 11.38 | Odpovědět

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře.

Výtah na začátek článku na první komentář

Názory čtenářů v diskusích nejsou názory provozovatele webu, a ten za jejich obsah neodpovídá.

Poslední články

Projekty

Statistiky

Odběr zpráv