moderátora obléká maminka

Na navigaci | Klávesové zkratky

Očkovací reklama: Manipulace pro správnou věc?

Konfirmační zkreslení

Jde o tendenci člověka upřednostňovat ty informace a interpretace, které podporují jeho názor, a naopak ignorovat nebo podceňovat ty, které jsou v rozporu. (Tak praví přítel Wiki.)

Slovenské Ministerstvo zdravotnictví vyrobilo reklamu na podporu očkování (ta dole) a řada mých datových přátel ji šíří jako ukázku kvalitní a zvládnuté krizové komunikace, zejména ve srovnání v domácí fraškou.

Což je výborná ukázka konfirmačního zkreslení.

Protože reklama podporuje správný světonázor™, je jedno, že srovnává počet týdenních zemřelých po třičtvrtě roce řádění viru s počtem alergických reakcí po prvním týdnu očkování. Připomínám, že v prvních týdnech pandemie jsme měli u nás jen jednoho taxikáře na dýchacím přístoji a žádné mrtvé, v USA se to moc nelišilo.

Naopak když s podobně nesmyslnou korelací přijde protistrana, kupříkladu s grafem ukazujícím zanedbatelný rozdíl v počtu úmrtí mezi lety 2010–2020, je hned podroben nemilosrdné kritice. (Samozřejmě oprávněné.)

Je manipulativní plakát ok, pokud propaguje správnou věc? Světí účel prostředky? Mnohdy asi ano, ale je vždy v přímém rozporu s kritickým myšlením.

Mohlo by vás zajímat