Pokud shodou okolností nejste (ne)šťastným majitelem digitální zrcadlovky Nikon, můžete článek klidně přeskočit až do míst, kde sídlí otázka Líbil se vám článek? a kliknout si na Ne. 🙂
Tak, zatímco se nemajitelé vyřádí na tlačítku Ne, my majitelé si povíme něco moc důležitého o našich jednookých miláčcích.
Několik digitálních zrcadlovek mi už rukama prošlo, takže když jsem se loni rozhodoval, s čím dalším fotit, Nikon D70 byla jasná volba (dnes už by to byla nová D200). Jenže narazil jsem na velmi nepříjemný problém – Nikon dělá velmi tmavé fotografie.
V žádném případě nešlo o subjektivní dojem. Dokazují to tyto
„typické histogramy“. Jistě, byl by to dostatečný důvod na reklamaci,
jenže kamarád se potýkal s úplně stejným problémem u Nikona D100. Tedy
nejde o vadu kusu, ale o „vlastnost“ celé rodiny zrcadlovek.
Navíc nikdo nebyl schopen poradit, dokonce v žádné recenzi jsem o podexponování nenašel ani zmínku. Přitom problém nelze přehlédnout.
Řešení
Samozřejmě je tu možnost fotit s korekcí expozice +0.5 EV. Jenže to, co získáme v tmavých odstínech, ztratíme ve světlých. Takže z bláta do louže. Navíc bych očekával, že fotoaparát této úrovně se musí bez takové berličky obejít.
Plnohodnotné řešení se skrývá pod pojmem uživatelské tonální křivky. Jde vlastně o klasickou funkci Curves běžně používanou v grafických editorech, s tím podstatným rozdílem, že její aplikace se provádí přímo ve fotoaparátu a na ostrých RAW datech. Tedy nedojde ke ztrátě informace.
S hledáním toho nejvhodnějšího průběhu křivky si pohrál jistý Alex Mabini. Na jeho stránkách se nejen dozvíte veškeré podrobnosti k tématu, ale především si můžete stáhnout odladěnou křivku a podle návodu ji nahrát do svého Nikona (kdykoliv se dá z menu fotoaparátu vypnout či zapnout).
S uživatelskou křivkou se foťák chová dočista jinak, prostě mi dělá radost 🙂 Nakonec, srovnejte tyto fotografie:
To je jinší kafe, že?
Z jiného soudku: pokud vám Nikon začne vkládat před název obrázku podtržítko (např. _DSC002.JPG), mohlo by vás zajímat vysvětlení.
Komentáře
Psenda #1
hmm, tak na to jsem u D70 taky narazil, nejhosrsi ale je, ze jsem si toho vsiml az „posledni dobou“. Ze zacatku jsem si niceho takoveho nevsiml. Skoro mam dojem ze to dela jen nekdy.
Maxx_Th #2
V každém případě technická znalost DSLR a zpracování fotografie je pro slušné výsledky více než potřeba. Jinak uživatel DSLR nikdy nepřekoná fotografii z běžného kompaktu, vysaturovanou a vyvostřenou, prvoplánově líbivou, ale pro další úpravy nepoužitelnou.
Maxx_Th #3
#1 Psendo, Hlavně v kontrastních scénách, takže slunný den a pod. maji DSLR tendenci fotky podexponovávat. Má to své opodstatnění v nemožnosti úprav přepalu vs. možnosti uprav podexp. .
sloper #4
Nefotíš snáď trvale na niektorý z automatických režimov 😉 Od automatiky nikdy a nikde nemôžeš očakávať dokonalé výsledky. Je naopak dobre, ak foťák „cúvne“ a podexponuje, pretože prepal sa už napraviť nedá. A ak cúvne, automatika to zväčša nespraví dokonale. Buď rád, že máš snímky v automatike podexponované, malé kompakty zväčša v automatike prepalujú jedna radosť… Každý skúsený fotograf si snímku odkontroluje histogramom (teda ak má čas a na snímkach mu záleží) a potom kompenzuje EV, prípadne clonu, čas – je to bežná prax.
JitkaCL #5
Ehm, ehm. A neni lepsi se zrcadlovkou fotit podle histogramu a do RAWu? 🙂
Psenda #6
Jasně do RAWu vždycky, ale není vždy čas na kontrolu histogramu.
xom #7
Aha, tak takhle! Je vidět, že tě to trápí již delší dobu.. Když jsi to v listopadu u mě na blogu nakousl, nechápal jsem pořádně otázku a hlavně se mi fotky nezdály „příliš tmavé“ – ono to asi bude tím, že moc nepoužívám automatiku a všechno si nastavuji ručně a případně dle histogramu koriguji..
Ad vlastnost: Já si nemyslím, že by to měla být špstná vlastnost, když foťák spíše podexponuje, protože ze stínů člověk vytáhne více než z přepálené bílé..
David Grudl #8
#4 slopere, ale ono nejde o celkové podexponování snímku, ale spíš o podivný proběh tovární křivky, která je v tmavých odstínech příliš tmavá. Tedy se zdá, že dochází k neúměrnému podexponování a to vždy (i když přepaly nehorzí). Odkazovaná uživatelská křivka tohle řeší.
Experimentálně: máš stejnou scénu focenou zrcadlovkou Canonem (v podstatě jedno jakým), Nikonem (opět jedno) a Olympusem E-1 a E20 a jediný Nikon je –0.5 EV. Což není normální.
Maxx_Th #9
#4 slopere, To je přeci jedno zda je naměřena expozice v autom. či Av, Tv, M, pořád je to ta stejně naměřená expozice. Jiná věc je, že v automatice nic nenastavis ±EV a pod. Ovšem nezaměňovat s témat. režimy kde vstupuje i přednastavena ostrost kontrast saturace, tony apod.
JitkaCL #10
Pokud neni cas, tak staci jednou kouknout na histogram, nastavit hodnoty v manualnim rezimu a fotit.
Plna automatika je nepresna a poloautomaticke rezimy jsou zase zoufale pomale kvuli korekci expozice ( a stejne se pri nich na ten histogram musis podivat).
Patrik Stach #11
Mohu odkaz na článek uveřejnit na našem webu https://www.pixelmanie.cz/ ? Díky za odpověď.
sloper #12
#8 Davide Grudle, ale i tak je najlepšie fotiť podľa histogramu, len tak získaš istotu, že to budeš mať expozične v poriadku.
Jiří Šebek #13
To je proste klasicka vlastnost zrcadlovek. Ne chyba. Jsou nastaveny tak, aby delali radsi tmavsi fotky misto toho aby byli prepali.
Tim ze hodis korekci expozice jasne s tmavymi misty zesvetlis i svetle mista, kde tedy pak vzniknou prepaly.
Je to dano tim ze fotak ma urcity omezeny dynamicky rozsah. Ja fotim na Canon a resim to tez krivkami. Akorat az v compu, kde nad tim ma clovek kontrolu a lepe to vidi.
sloper #14
#9 Maxx_Thu, A ja som snáď tvrdil niečo iné 😉 Netvrdil som, že je rozdiel medzi P, A, S, M. Ja som tvrdil, že nespoliehať sa na automatiku, ale treba podľa histogramu korigovať.
A ďakujem za ďalšie poučenie, pri recenziách „novo nadobudnuté znalosti“ o scénických režimoch využijem 😉
JitkaCL #15
Maxx: Neni jedno, jestli expozici nameris v automatickem, poloautomatickem, nebo manualnim rezimu. U vetsiny fotoaparatu se pri ruznych rezimech meni zpusob mereni expozice (bodovy, vyvazeny stred, pomerove – matrix)
Hellish #16
To, že zrcadlovky od Nikonu mají tendenci podexponovávat je známá věc – Nikon to nejen přiznává, ale i vysvětluje. Skutečně je to kvůli tomu, aby se zabránilo přepalům. Bohužel to v praxi znamená, že se většina fotek musí v počítači doupravit. Na to má Nikon taky odpověď: „Zrcadlovky si zpravidla kupují lidé, kteří své fotky beztak v počítači upravují“. Koneckonců mají pravdu – kdo fotí do RAWu, tomu už to ani nepřijde. A kdo fotí do JPGu, neví o co všechno přichází.
Jinak na RAW fotky vřele doporučuji Adobe Lightroom (zatím beta, ale volně ke stažení)
sloper #17
#15 JitkaCLe, spominal len P, A, S, M (Av, Tv, M), tam je použitý spôsob merania, ktorý si nastaví fotograf, nemení sa.
Hellish #18
Ještě bych upozornil na větu „…její aplikace se provádí přímo ve fotoaparátu a na ostrých RAW datech…“, která může vyznít, že se křivka aplikuje i na snímky focené v RAW režimu, což samozřejmě není pravda.
Samušo #19
#16 Hellishi, Si ma napašmal a ono je to ziatiaľ iba pre Mac.
Dgx, vďaka za tip.
JitkaCL #20
sloper: Zalezi na typu fotoaparatu, ver mi:-) Pokud ten tvuj umoznuje nezavisle nastaveni tak bud jen rad, ale neni to tak u vsech.
sloper #21
#20 JitkaCLe, spominal len prioritu času, clony a plný manuál 😉 a tam spôsob merania expozície mení len fotograf. Nešlo o scénické režimy. Už si rozumieme? 🙂
Jiří Bureš #22
Doporučuji se poptat na fóru Digineff. Nejlépe v diskuzích „Praxe s digitálními fotoaparáty CANON“ a „Praxe s digitálními fotoaparáty NIKON“. A následně ty thready provázat odkazem 🙂 Mohla by to být taková pěkná diskuze 😉
jAMIE #23
Hele, jak to vypadá s tvým fotoblogem? Plánuješ ještě fotoblogovat nebo to byl jenom takovej pokus? Jsi tak hezky začal…
Maxx_Th #24
#15 JitkaCLe, No to je jasny že pokud v automatickem režimu (čti zelený čtvereček) máš celoplošné měření asi nenaměříš to samé co v P,A,S,M bodovým. To je již ale o způsobu měření expozice. Jablka a hrušky 🙂
Způsob meřeni expozice (bodovy, vyvazeny stred, pomerove – matrix) se mění vázaně jen v motivových programech (Sport, Portrét …) v P,A,S,M je vždy volitelný, tedy nevím že by někdy nebyl. Ale rozumíme si.
Hellish #25
#19 Samušo, – Momentálně je Adobe Lightroom jenom pro Mac, ale co nevidět bude uvolněná verze pro Win. Woknařům zatím alespoň doporučuju shlédnout videa, která jsou na webu Adobe, aby viděli, na co se můžou těšit. Já jsem z toho programu vysmátej ještě teď :oD
hvge #26
#8 Davide Grudle, Ja mam zas EOS300D a mne naopak, zase preexponuje. Vacsinu fotiek musim mierne podexponovat. Co som cital na webe je to zas vlastnost 300D, uz 10D to napr. nemala (bodaj by ano, za ty prachy:)
Maxx_Th #27
#26 hvge, diky za info, mam tu nyni jednu, vyzkouším (2–3 dny) to a napíši, jiz je to par let tak si nepamatuji jak to s ni bylo. Vím jen že byla hrozně líná. 🙂
Haldyr #28
jinší kafe nebo Iné Kafe 🙂
JitkaCL #29
Sloper, Maxx: Ja nejcasteji fotim s Canony 300D a 300V a oba maji v M rezimu bodove mereni a ve zbyvajicich pomerove.
U nekterych fotaku je zase potreba si dat pozor na nastaveni citlivosti – take neni jednotne a treba zapnute „automaticke ISO“ v manualnim rezimu dovede hodne nastvat. Neni nad to si precist manual a nespolehat na to, ze vsechny fotaky jsou stejne a jejich ovladani je logicke.
🙂
sloper #30
#29 JitkaCLe, tvrdila si: „U vetsiny fotoaparatu se pri ruznych rezimech meni zpusob mereni expozice“ – co je nezmysel a reagoval som na to… Rozumieme si? Na zaklade precitaneho manualu svojho konkretneho pristroja neglobalizuj.
JitkaCL #31
sloper: Chytremu napovez, hloupeho kopni.
Mej se.
sloper #32
#31 JitkaCLe, rad si necham tebou dolozit zoznam tej „vacsiny fotoaparatov“…
maj sa
Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře.