Na navigaci | Klávesové zkratky

Věta, která vám zachrání newslettery

Rozesíláte newslettery? Pak slyšte důležité poučení z kauzy Seznam vs. MailChimps. Půjde o radu, kterou takřka v žádném desateru správného psaní direct emailů nenajdete.

A zní: Maximálně uživatelům usnadněte odhlašování newsletterů. Ano, o část z nich přijdete. Pokud to však neuděláte, můžete přijít o všechny.

Tím usnadněním myslím to, že do každého emailu vložíte odkaz pro odhlášení, který

  • bude dobře viditelný
  • po odkliknutí uživatele odhlásí rovnou nebo zobrazí poslední potvrzení
  • a bude mít i anglickou variantu s textem unsubscribe

V žádném případě

  • odkaz neskrývejte prťavým písmem do patičky
  • nechtějte po uživateli jakýkoliv úkon navíc
  • nedej bože nějaké přihlašování na váš web

A teď důvod. Řada lidí si nepamatuje, že se k odběru nějakého newsletteru vůbec přihlásila. Jako třeba já. Někde nakoupím, přehlédnu zatržítko a už je ze mě odběratel. Jindy mě zase přestane newsletter zajímat. A chci se odhlásit.

Pokud v emailu bez pátrání uvidím odkaz pro odhlášení, kliknu a je hotovo. Pokud ho však nevidím, nebo se po mně vyžaduje nějaká ukrutně složitá činnost, jako třeba se přihlásit na váš web a cosi tam koumat v nastavení, tak mám po ruce snazší řešení, a tím je tlačítko Nahlásit jako spam.

Klik a je to. Nebo více kliků, než si emailová služba zapamatuje, že tohle je ee.

Nejsem jediný, kdo to tak dělá, spíš nás bude … všichni. Takže je pak otázkou času, kdy vás, nebohého poctivého rozesílače reklamních mailů, začnou plošně blokovat jakožto ohavného spammera. Situace, která se v oboru internetového marketingu označuje termínem průser.

Odhlašování newsletterů nesmí být složitější, než kliknout na tlačítko Spam.


Gmail o tomhle ví a už léta se snaží newslettery místo hození do koše automaticky odhlásit. Funguje to tehdy, pokud email má hlavičku List-Unsubscribe.

před 3 lety v rubrice jakože zápisník | shlédnuto 32024× | nahoru | RSS komentářů

Komentáře

  1. Ondra Machulda #1

    avatar

    Pokud se nepletu, gmail se nesnaží z newsletteru odhlašovat uživatele následováním nějakého odkazu v těle zprávy, ale pomocí obsahu List-Unsubscribe hlavičky.

    „Because Gmail can help users automatically unsubscribe from your email, we strongly recommend the following: Provide a ‚List-Unsubscribe‘ header …“ – https://support.google.com/…answer/81126

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [2] David Grudl
  2. David Grudl http://davidgrudl.com #2

    avatar

    #1 Ondro Machuldo, Díky za komentář, doplnil jsem to do článku.

    před 3 lety | odpovědět
  3. Olda http://mozektevidi.net #3

    avatar

    Pravda pravdoucí.

    Mnohdy je snadnější nahlásit patřičný email na uoou než se odhlašovat, když se tomu obchodníci zuby nehty brání.

    Kolikrát se mi stává, že přijde spam od „xyslevomatu“, kde jsem účet nikdy neměl. Po kliknutí na odhlásit to chce zadat email a heslo, které nevím. Nahlášení na ÚOOU to jistí :-)

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [9] makaron
  4. Rdm #4

    avatar

    Přesně takový problém mám s CZC.cz. Kdysi jsem tam vytvořil nějaký účet, ke kterému jsem již ztratil/zapomněl přístupy, jenže newslettery mi chodí pořád a nejde je odhlásit, protože vyžadují přihlášení k účtu. Takže co se asi děje? Pokaždé když přijde a nespadne do SPAMu sám, tak jej jako SPAM označím.

    před 3 lety | odpovědět
  5. Robert http://robert.skramlik.com #5

    avatar

    Přidám další radu.

    Připomeňte odběrateli kdy a kde se k newsletteru přihlásil. Případně přidejte i další informace.

    Možná jsem paranoidní, ale někdy mám pocit, že odkaz na odhlášení odběru slouží pouze k potvrzení, že email je aktivní. A pokud považuji email za podezřelý, raději vytvořím filtr a označím ho za spam.

    před 3 lety | odpovědět
  6. Petr http://expedice.net #6

    avatar

    Mam pocit, ze bezny uzivatel odhlasovaci link ignoruje a radeji klika na „nahlasit spam“. Ja davam do newsletteru funkcni odhlasovaci link vzdy, presto mi obcas nejaky inteligent pise e-mail, ze nic dostavat nechce. Ja ty lidi nechapu, klidne napisou rozhorceny e-mail na 400 znaku, nez by se jednoduse odhlasili.

    Dalsi vec je, ze nelogicky se chovaji i poskytovatele e-mail sluzeb. Spatne si vykladaji nektere signaly. Mi treba chodi hodne e-mailu, ktere obsahuji to co mne zajima v titulku. Takove e-maily pak logicky bez otevreni hned mazu. Treba gmali to pak hodnoti jako spam a ve spamovem kosi tak konci pro mne dulezite zpravy, ktere si zasilam sam sobe z vlastnich webu. Podobnych zkusenosti mam nemalo, takze ja vlastne spam slozku prochazim temer jako inbox.

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [10] Vojtěch Semecký
  7. Lukáš Pítra http://www.lukaspitra.cz #7

    avatar

    Ještě by pak to odhlášení mělo skutečně fungovat. Od svého oblíbeného spammera Intersportu jsem se jedním klikem odhlašoval už 5krát a pořád to nezabralo :-)

    před 3 lety | odpovědět
  8. Vašek Jelen http://www.vasekjelen.cz #8

    avatar

    Souhlasím, co nejsnadnější opt-out je jedním ze základních kamenů dobrého emailingu. Je paradoxní, že spousta velkých služeb to nechápe. Příkladem je v ČR třeba Aukro..„Pokud si tyto zprávy nepřejete dostávat, přihlaste se ke svému účtu a proveďte změny v Nastavení.“ Screenshot zde: http://goo.gl/qAh59

    před 3 lety | odpovědět
  9. makaron #9

    avatar

    #3 Oldo, UOOU s takovym spamem bohuzel nic neudela – je odeslat nekym jinym nez spolecnosti, ktera inzeruje. Takovych spamu uz jsem nahlasil – bez vysledku.

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [19] Jarda
  10. Vojtěch Semecký http://vojtech.semecky.cz #10

    avatar

    #6 Petře, „Ja ty lidi nechapu, klidne napisou rozhorceny e-mail na 400 znaku, nez by se jednoduse odhlasili.“

    Já je chápu. Jednak to, co vám přijde „jednoduše“, se jinému zdát jednoduché nemusí. A pak, pokud mě někdo nasere SPAMem, tak se pak už nechci „jen“ odhlásit ;-)

    před 3 lety | odpovědět
  11. Petr Staníček #11

    avatar

    Wow, nostalgie. Připadám si úplně jako někdy v roce 2003.

    před 3 lety | odpovědět
  12. Emil #12

    avatar

    Ze Slevomatu jsem se odhlašoval 3 roky. Vždycky jsem se přes Mailchimp nebo co mají odhlásil, ale pak tam zase z DB nalili můj email do novýho maillistu a vesele se spamovalo dál. Nakonec pomohla až výhružka ÚOOÚ a od té doby je klid…

    před 3 lety | odpovědět
  13. Robert Vlach http://www.robertvlach.cz/ #13

    avatar

    Dejve díky za článek. S odhlašováním na jeden klik jako best-practice nesouhlasím z jednoho hlavního důvodu: Kvalitní newsletter by mělo být možné přeposílat přátelům či kolegům, kteří by jako sekundární příjemci neměli mít přímou možnost odběr jménem původního příjemce odhlásit. Proto jsem zastáncem odhlašování s potvrzovacím odkazem na email odběratele newsletteru. Jinak souhlasím, že viditelné info o odhlášení musí být v každém vydání newsletteru, to je standard.

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [15] Tomáš Skoumal
  14. Michal #14

    Dobrou srandu si ze mě nedávno udělala Alza. Když jsem ve formuláři se zatržítkama jaké chci dostávat newslettery vybral, že nechci žádný, formulář se nedal odeslat. Vyřešeno až po komunikaci s podporou (kde samozřejmě sekce stížnosti na něco takového chybí) a od té doby nic :-)

    před 3 lety | odpovědět
  15. Tomáš Skoumal #15

    avatar

    #13 Roberte Vlachu, Souhlasím, odhlášení by mělo obsahovat krok s potvrzením adresy. Přeposílání newsletterů je poměrně časté a příjemci jsou schopni odhlásit cizí e-mail.Já toto řeším zobrazením stránky s formulářovým políčkem obsahujícím předvyplněný e-mail příjemce. Buď stačí potvrdit nebo vyplnit jiný e-mail. Zdá se mi to uživatelsky přívětivější než zasílání potvrzovacího e-mailu (osobně by mně to naštvalo :).

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [27] Jan Štráfelda
  16. Michal Kubíček http://www.michalkubicek.cz #16

    avatar

    Nejhorší jsou newslettery, z nichž není patrno, na jakou konkrétní adresu byly zaslány. Problém, je, když používáte maily jako doménové koše. To vám pak chodí newslettery bývalých zaměstnanců několik let zpět, které v podstatě není možno odhlásit, protože netušíte, jaká adresa si je objednala…Takže zbytečně končí ve spamu.

    před 3 lety | odpovědět
  17. Jan Dvořák #17

    avatar

    Myslim si, že by neuškodilo, kdyby google a seznam dali v případě existence hlavičky „List-Unsubscribe“ vedle tlačítka „Nahlást jako spam“ ještě tlačítko „Odhlásit newsletter“

    před 3 lety | odpovědět
  18. Marek Prokop http://www.sovavsiti.cz #18

    avatar

    Dobrý článek, Davide, ale přesto si neodpustím dvě mírně rýpavé poznámky.

    1. Asi čtu jiná desatera správného psaní direct emailů než ty, ale tuhle radu jsem našel snad v každém. Nicméně opakování matka moudrosti, wtz.
    2. Zrovna MailChimp povinně vyžaduje zadání důvodu, proč e-mail adresát dostává a odkaz na odhlášení do něj natvrdo dává. Plus má navíc odhlašovací URL v hlavičce a ještě automaticky podporuje e-mailový unsubscribe. Zrovna z kauzy Seznam vs. MailChimps to poučení tedy zjevně nepochází :-)
    před 3 lety | odpovědět | reagoval [20] David Grudl
  19. Jarda #19

    avatar

    #9 makarone, Já to mám skoro 50 na 50. Čtyři nahlášení spammeři, dva usvědčení, potrestaní, jeden prokázal že jsem v jakési databázi, jeden je v řešení.

    před 3 lety | odpovědět
  20. David Grudl http://davidgrudl.com #20

    avatar

    #18 Marku Prokope, ani v nejmenším jsem nenaznačoval, že by MailChimps nezvládal odhlašování. Vůbec je neznám. Slouží jen jako příklad toho, že provozovatel emailu může jakoukoliv newsletterovou službu začít plošně blokovat, protože vyhodnotí její aktivity jako spamování. K čemuž mohou sami přispívat tím, že komplikují odhlašování. V případě MailChimps se ozvalo tolik lidí, že od toho Seznam ustoupil, ale v případě menších hráčů bude nejspíš nesmlouvavý. Pro mě z té kauzy poučení plyne.

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [21] Marek Prokop
  21. Marek Prokop http://www.sovavsiti.cz #21

    avatar

    #20 Davide Grudle, No, pro mě z té kauzy taky poučení plyne, ale přesně opačné než Tobě: I když newsletter doporučenou větu obsahuje a umožňuje všechny myslitelné způsoby odhlášení bez zbytečných bariér, Seznam ho stejně zablokuje. Takže doporučuji změnit titulek na: „Věta, která vám nezachrání newslettery.“ :-)

    před 3 lety | odpovědět | reagoval [22] David Grudl
  22. David Grudl http://davidgrudl.com #22

    avatar

    #21 Marku Prokope, vidíš, i takhle se na to dá dívat :-)

    před 3 lety | odpovědět
  23. David Brtnik http://www.posters.cz #23

    avatar

    Chceme na základě těhle myšlenek upravit naše odhlašování a myslel jsem že přímo v mailu by byl link s unikátním hashem, který by uživatele rovnou odhlásil (lehčíuž to z mého pohledu být nemůže). Přišel k tomu ale komentář: Takhle jednoduše to nejde. představ si spam filter, který zkusí projít všechny linky v emailu a podívá se jestli to nevede na vir/phising/spam. To by ti takhle odregistroval pul mailingu.
    Tak jak z toho ven?

  24. David Grudl http://davidgrudl.com #24

    avatar

    #23 Davide Brtniku, Řešením by asi bylo po odkliknutí ještě zobrazit tlačítko Odhlásit

    před 3 lety | odpovědět
  25. Michal Gebauer http://mishak.net #25

    avatar

    #23 Davide Brtniku, Hash je špatný i kvůli výpisu všech uživatelů („genialní“ generování hashe nejspíš naplnilo databáze emailů vícero script kiddies) je jednodušší get s parametrem emailu uživatele který se objeví v poli s tlačítkem Odhlásit
    Stejně tak jako zobrazovat uživatelova data po zadání mailu.

    Ještě jedna věc co je napřesdržku: Email byl odstraněn ze seznamu, prosím vyčkejte několik dní než se změna promítne na všech serverech.

    před 3 lety | odpovědět
  26. Michal Gebauer http://mishak.net #26

    avatar

    Oprava: Stejně tak je špatné zobrazovat jakákoli uživatelova data po zadání mailu.

    před 3 lety | odpovědět
  27. Jan Štráfelda http://www.adaptic.cz/marketing/email-marketing/ #27

    avatar

    #15 Tomáši Skoumale, Tomáši, z čeho soudíte, že je přeposílání newsletterů „poměrně časté“? Máme opačnou zkušenost, i když samozřejmě záleží na obsahu konkrétního newsletteru.

    Nebo víte někdo o nějaké statistice, která to potvrzuje?

    před 3 lety | odpovědět
  28. Franta http://www.1-cestovni.cz #28

    avatar

    Mailchimp byl blokovaný seznamem, ale snad už to funguje, nevíte někdo ?

    před 3 lety | odpovědět
  29. Ondra http://bytvpanelaku.cz #29

    avatar

    To zvláštní chování Gmailu jsem si všiml. Stačí mi přečíst předmět, takže potom mail zmažu a později ho musím lovit ze spamu. Čím dál víc mě štve.
    Pak mám ještě dva pop3 účty tam všelijaké newslettery dávám taky jako spam, protože určitě sem se nikam nehlásil.

    před 3 lety | odpovědět

Zanechat komentář

Text komentáře
Kontakt

(kvůli gravataru)