Na navigaci | Klávesové zkratky

Nadšen z IPO48 i po 48 hodinách

(english version by Google Translate)

IPO48 bylo pro začínající technologické podnikatele něčím, co první WebExpo pro webaře. V pátek se sešlo v centru Prahy několik desítek programátorů, grafiků, marketérů a nadšenců převážně z československa a kdokoliv z nich mohl v 90 sekundách představit a zaujmout ostatní svým nápadem na startup a říci, koho hledá do týmu. Největší zájem byl o vývojáře pro iPhone, až se zdálo, že by se akce měla jmenovat spíš iPHO48. Tuším jen jeden nápadník poptával lidi z byznysu a marketingu.

Účastníci poté sestavili 18 týmů, čímž byla soutěž odstartována a mohlo se jít bušit do klávesnic. Tou dobou jsem řádně vybaven zavítal na #OpenAbsinth2011 a musím říct, že pokud pijete ten správný absint tím správným způsobem ve správné Absintherii a správné společnosti, je to absinolutně úžasné.

Ale zpátky k IPO48, kam jsem se v sobotu vrátil v roli mentora. Co má takový mentor dělat? To jsem tušil jen mlhavě. Zde se organizátoři dopustili chyby, před samotnou akcí mělo proběhnout interní zaškolení a v pátek měli být mentoři představeni soutěžícím. Když už teda žaluju, tak i mediální stránka dosti selhala. Kdyby se náhodou o akci nezmínil Vašek Stoupa, zůstala by až do uzavření registrací v dokonalém utajení. Nicméně to jsou jediné dvě chyby, které na prvním IPO48 vidím, všechno ostatní fungovalo fantasticky a hlavním organizátorům Lukášovi, Spazemu, Ondřejovi a Honzovi, stejně tak support týmu s nepřehlédnutelným Rasťou, streamujícím Petrem, Honzou, Evou a vždy usměvavou Katkou musím vysmeknout hlubokou poklonu. Je neuvěřitelné, co dokážou PHP programátoři ve volnu po práci zorganizovat :-)

Jak to probíhalo

Spíš než jako mentor jsem si v sobotu připadal jako dementor, teprve časem jsem začal svou roli chápat. Obcházel jsem týmy a kecal jim do práce. Někteří se pochlubili, co už všechno stihli naprogramovat, tak jsem je pochválil a dodal, ať to klidně celé zahodí, protože tohle fakt nikoho zajímat nebude. Že nejsou na programátorské soutěži. Což byla asi ta největší ťafka pro většinu soutěžících. Počítali s tím, že jdou na hackathon a že vyhraje ten, kdo to naťuká nejlíp. Přitom pohled na jména porotců hovořil jasně: Tohle je Den D! Jestli okamžitě nezmění taktiku, uříznou si zítra při prezentacích leda ostudu. Úkolem bylo vytvořit co nejlepší demo a přesvědčit, že mají jasnou představu, jak svůj projekt budovat a monetizovat.

Našlo se i dost týmů, které o obchodním modelu představu měly, ale ne vždy byl životaschopný, jindy autoři neznali svou konkurenci, chyběla jim strategie či soft-skills. Profi mentor Chris Kowalczyk přezdívaný clonedetector likvidoval vidiny soutěžících tím, že dohledával „jedinečným“ projektům seznamy konkurentů. Petr Ocásek mi říkal, jak jednomu týmu převrátil byznys model naruby a dostal za to jako poděkování 5% podíl ve startupu. Ačkoliv střet s reálem mohl být pro mnohé účastníky ranou, o to větší měli vůli uspět.

Kdybych měl shrnut celé IPO48 do jedné věty: „sejde se hromada nadšenců, dostanou přes držku, otřepou se, poděkují a jdou s hromadou kontaktů a hodně chytřejší domů.“ Jak rád bych si tímhle před 10 lety prošel!

Projekty

Hodnotit jednotlivé projekty se mi příliš nechce, protože pro nezúčastněné to bude leda zavádějící. Negativně akci hodnotí vlastně jen ti, kdo tam nebyli. Úroveň se držela v rámci očekávání, od smartfouních kravinek přes užitečné nápady až po ambiciózní projekty, ale teprve realizace něco rozhodne. Výborně to shrnul John Vanhara a nemám co dodat.

Mým tipem na vítěze byl RallyTools a navíc jsem si jeho vítězstvím byl poměrně jistý. Napadl mě nevinný žertíček, že bych pět minut před vyhlášením twitl něco jako „Z tajného zdroje unikla informace, že vítězem bude RallyTools, váš Vilík WikiLík“, nicméně z obavy, že by žertíček nemusel být zas tak nevinný, jsem to raději napsal suše. RallyTools skutečně vyhrál. Když jsem se se svým ďábelským plánem svěřil na afterparty organizátorovi Spazemu, zbledl a orosil se jako dobře natočená Plzeň a říkal něco o volech :-)

IPO48 dokázalo rozpoutat diskusi o startupech, především z dosud opomíjeného obchodního pohledu. Avšak chápat startup jako a) partičku programátorů nebo b) obchodní záměr jsou jen dva extrémní případy, realita je uprostřed. Jaký je byznys model Twitteru, Wikipedie či Foursquare? V čem je originální Shipito? Co je složitého na naprogramování Slevomatu? Jak vysvětlit lidem mimo IT, že dělám pár let na něčem, co je zdarma? Hodně témat k přemýšlení.

IPO48 byla obrovská zkušenost pro všechny zúčastněné, mě pochopitelně nevyjímaje. Získal jsem kontakty, setkal se a pokecal se skvělými lidmi a ke konci se naučil i trošičku mentořit :-) Moc se těším na pokračování.


Jazyková odbočka: všichni soutěžící až na úplné výjimky mluvili česky a slovensky, nicméně soutěž se oficiálně odehrávala jen v angličtině. Podobná situace nastala na GDD, k čemuž napsal Pixy velmi trefnou poznámku na okraj. Bohužel jsem taky odchovanec socialistického školství a tohle téma se mě bytostně týká. Přes to všechno musím říct, že pokud se nenaučíte výborně anglicky, tak jste jako startupář odepsaný a nemáte šanci. Tečka. A nespoléhal bych ani na to, že lépe mluvit blbě než vůbec, protože máte-li během tří minut prodat investorovi svůj produkt, musíte udělat show a ne cosi blekotat.

Komentáře

  1. Martin Malý http://maly.cz #1

    avatar
    před 6 lety | reagoval [4] David Grudl
  2. Filip Hráček http://www.runtime.cz #2

    avatar

    To je snad poprvé v historii internetu, kdy člověk píšící komentář souhlasí úplně se vším, co je v článku.

    Taky jsem se bavil poznámkami typu „ještě že jsem na IPO48 nešel, je to (podle webového a twitter streamu) o ničem!“ A jsem moc rád, že IPO48 trochu oživilo debatu o podnikání a startupech.

    před 6 lety
  3. Martin Malý http://maly.cz #3

    avatar

    Jéžišmarjá, aby si to zase někdo nevyložil špatně: Já jsem VELICE rád, že IPO bylo. Té akci fandím, jsem nadšený, že konečně přišlo nějaké křísnutí mezi pragmatickým byznysem a idealistickým vývojem. Ostatně o tom už rok píšu na Zdrojáku. Jsem přesvědčen, že naprosto každého účastníka tahle akce někam posunula, a v tom je její plus. Jediné, s čím nesouhlasím, je paušální odmítání kritiky od těch, co nebyli.Tam si naopak myslím, že pohled lidí, co nebyli na místě, nenačichli „atmosférou“ a nemají vnímání projektů ovlivněné nadšením, které na místě panovalo, je velmi cenná „reálně-tržní“ zpětná vazba (tím samosebou nemyslím „hodnocení“ typu Podle Twitteru to bylo o ničem).

    před 6 lety
  4. David Grudl http://davidgrudl.com #4

    avatar

    #1 Martine Malý, slovo „Kriticky“ jsem zaměnil za správné „Negativně“

    před 6 lety
  5. Martin Kopta http://FailCamp.cz #5

    avatar

    Davide, s anglinou máme s Petrem asi stejný problém, ale je to problém náš. A pokud chceme peníze od investorů, kteří mluví anglicky (byť je to Rakušan a Dán), je míč na naší straně.

    Ostatně ruských investorů, kteří naše jazykové vybavení ocení, taky neni málo. Ale o jejich přízeň je třeba ucházet se v jiných soutěžích. :-D

    před 6 lety
  6. Libor http://ojazycich.cz #6

    avatar
    1. Na akci jsem nebyl a z webového popisu si ji dokážu představit jen trochu, ale to, že ji účastnící pojímali jako hackathon muselo asi být nějak dáno nastavením jejích podmínek, nebo ne?
    2. Proč by měl startup být „nově vzniklá firma z cílem rozjet určitý technologický/webový projekt“? To je přece zúžení původního významu. Někdo řekne, že to je slovíčkaření, ale není toto důvod, proč účastníci na takové akce chodí jako na hackathon?
    před 6 lety

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře.